Hoppa till huvudinnehåll
Hem Delegering

Huvudmeny

  • Hem
      • Delegering
      • Basala Hygienrutiner
      • ISBAR/SBAR
      • Avvikelser
      • Förändrat Hälsotillstånd
      • Delegering Läkemedel
      • Delegering Diabetes
      • Bemötande
      • Blodprovstagning
      • Blodtrycksmätning
      • Fallrisk
      • Linda ben
      • Munhälsa
      • Sårvård
      • Temperaturmätning
      • Trycksår
      • Kateter
      • Peritonealdialys
      • Sondmatning
      • Stomi
      • Syrgasbehandling
    • Del 1 Introduktion
    • Del 2 Delegering
    • Del 3 Basala Hygienrutiner
    • Del 4 Kommunikation SBAR
    • Del 5 Avvikelser
    • Del 6 Förändrat hälsotillstånd
    • Del 7 Delegering Läkemedel
    • Del 8 Diabetes
    • Del 9 Omvårdnadsåtgärder
    • Del 10. Referenser
  • Kunskapstester
  • Övningar
  • Kurser
  • Frågor & svar
  • Lagar
  • App
  • Blogg
      • Länkar
      • Stöd
      • Webbutbildningar
    • Ordlista
    • Förkortningar
    • Symtom
    • Sjukdomar
    • Checklistor
    • Bedöma reell kompetens
  • Fråga oss

Meny för användarkonto

  • Företag
  • Utbildningsportal
Hem
Delegering
Hälso- & sjukvård

Huvudmeny

  • Hem
      • Delegering
      • Basala Hygienrutiner
      • ISBAR/SBAR
      • Avvikelser
      • Förändrat Hälsotillstånd
      • Delegering Läkemedel
      • Delegering Diabetes
      • Bemötande
      • Blodprovstagning
      • Blodtrycksmätning
      • Fallrisk
      • Linda ben
      • Munhälsa
      • Sårvård
      • Temperaturmätning
      • Trycksår
      • Kateter
      • Peritonealdialys
      • Sondmatning
      • Stomi
      • Syrgasbehandling
    • Del 1 Introduktion
    • Del 2 Delegering
    • Del 3 Basala Hygienrutiner
    • Del 4 Kommunikation SBAR
    • Del 5 Avvikelser
    • Del 6 Förändrat hälsotillstånd
    • Del 7 Delegering Läkemedel
    • Del 8 Diabetes
    • Del 9 Omvårdnadsåtgärder
    • Del 10. Referenser
  • Kunskapstester
  • Övningar
  • Kurser
  • Frågor & svar
  • Lagar
  • App
  • Blogg
      • Länkar
      • Stöd
      • Webbutbildningar
    • Ordlista
    • Förkortningar
    • Symtom
    • Sjukdomar
    • Checklistor
    • Bedöma reell kompetens
  • Fråga oss

Länkstig

  • Hem
  • Delegeringsblogg
  • Vad är ISBAR?

Vad är ISBAR?

Av Hans Gustavsson | mån 25 november, 2024
ISBAR

Effektiv kommunikation inom vården – Så fungerar ISBAR/SBAR

Kommunikation är en av de viktigaste delarna inom vården för att säkerställa patientsäkerhet och effektivt samarbete mellan vårdpersonal. Ett av de mest beprövade verktygen för detta är ISBAR, som ibland också kallas SBAR. Men vad står ISBAR för, och hur används det i praktiken? Här reder vi ut begreppen.


Vad är ISBAR/SBAR?

ISBAR är en strukturerad modell för kommunikation som används inom hälso- och sjukvården för att överföra information på ett tydligt och effektivt sätt. ISBAR står för:

  • I – Identitet/Indetifikation
  • S – Situation
  • B – Bakgrund
  • A – Aktuellt
  • R – Rekommendation

Modellen hjälper vårdpersonal att snabbt få en överblick över en patients situation, vilket är särskilt viktigt i akuta eller stressiga situationer.


Varför är ISBAR viktigt?

Forskning visar att många misstag inom vården beror på bristande kommunikation. ISBAR skapar en gemensam struktur som alla kan följa, vilket minskar risken för missförstånd och säkerställer att viktig information inte faller mellan stolarna.

Exempel på situationer där ISBAR används:

  • Vid samtal med ansvarig sjuksköterska.
  • När en sjuksköterska ringer en läkare.
  • När en patient flyttas mellan avdelningar.

Hur används ISBAR i praktiken?

Låt oss titta på ett exempel:

Scenario: Du är sjuksköterska på en vårdavdelning och ska kontakta en läkare om en patient vars tillstånd har försämrats.

  1. Identitet/Identifikation:
    ”Hej, jag heter Anna och jobbar som sjuksköterska på avdelning 4. Jag ringer angående patient Erik Svensson, född 1945-03-15.”
  2. Situation:
    ”Erik har nyligen fått allt större andningsbesvär. Hans saturation har sjunkit till 85 % trots syrgas på 2 liter per minut.”
  3. Bakgrund:
    ”Han lades in för två dagar sedan med misstänkt lunginflammation. Tidigare sjukdomar inkluderar KOL och diabetes typ 2.”
  4. Aktuellt tillstånd:
    ”Hans andningsfrekvens är nu 28/min och han är blek. Blodtryck 95/60. Ingen effekt av syrgasförhöjning.”
  5. Rekommendation:
    ”Jag föreslår att du kommer och bedömer patienten snarast. Kan vi också sätta in CPAP som nästa steg?”

Skillnaden mellan ISBAR och SBAR

SBAR är en förenklad version av modellen där introduktionen utelämnas. Den används ofta i länder där yrkesrollen eller sammanhanget redan är tydligt (t.ex. USA). I Sverige föredras ofta ISBAR för att få med introduktionen, särskilt när man rapporterar till någon som inte är direkt bekant med patienten eller situationen.


Tips för att använda ISBAR effektivt

  • Förbered dig innan du kommunicerar. Skriv ner de viktigaste punkterna för att inte missa något.
  • Håll det kort och koncist. Undvik onödig detaljinformation – fokusera på det som är relevant.
  • Öva regelbundet. Genom simuleringar och övningar kan hela teamet bli bättre på att använda ISBAR.

ISBAR är ett enkelt men kraftfullt verktyg som förbättrar kommunikationen inom vården. Genom att använda en gemensam struktur blir det lättare att överföra information snabbt och korrekt, vilket i sin tur stärker patientsäkerheten.

Använder ni ISBAR i er verksamhet? Har ni tips på hur det kan göras ännu bättre? Dela gärna era tankar i kommentarerna!

Del 4 Kommunikation SBAR/ISBAR
Identitet
Situation
Bakgrund
Aktuellt
Rekommendation
mån 25 november, 2024

Kommentarer

Translate this page

Månatligt arkiv

  • juni 2025 (3)
  • maj 2025 (3)
  • februari 2025 (2)
  • januari 2025 (6)
  • december 2024 (18)
  • november 2024 (7)
Logga Delegering.se Delegering.se – allt för trygg och framgångsrik delegering!

Om oss

  • Om
  • Kontakt
  • Karriär
  • Priser

Hjälp och support

  • Support
  • Användarvillkor
  • Cookies & GDPR
  • Integritetspolicy

Resurser

  • Blogg
  • Webbplatskarta
  • Huvudsida: delegering.se
  • Utbildningsportal: delegering.nu

Copyright © 2019-2025 Roundcube Sverige - All rights reserved