Bemötande inom hälso- och sjukvården skall genomsyras av professionalism och respekt. Lyhördhet för individens egna önskningar är en grundregel.
Bemötande inom vården är avgörande för patienternas välmående och tillit till vårdpersonalen. Ett respektfullt och empatiskt bemötande skapar en trygg miljö där patienter känner sig hörda och förstådda. Att lyssna aktivt, kommunicera tydligt och visa omtanke är grundläggande för att bygga en positiv vårdrelation. Ett gott bemötande främjar samarbete och ökar chanserna för framgångsrik behandling.
På den här översikten samlar vi länkar och information om bemötande från interna och externa resurser.
Senast uppdaterad: 2023-10-04Titel | Källa |
---|---|
Bemötande i vård och omsorg | Vårdhandboken |
Nationella värdegrunden | Socialstyrelsen |
Svenskt Demenscentrum | Svenskt Demenscentrum |
Värdegrunden i socialtjänstens omsorg om äldre | Socialstyrelsen |
Copyright © 2019-2023 NurseWeb Sverige - All rights reserved
Theme by Alaa Haddad